Tilbageblik på en dejlig ferie

Vi er lige landet hjemme i DK efter dejlige 17 dage i det franske (reelt kun 14, da 3 blev brugt på at køre rigtig mange kilometer – turen fra Aalborg til Paris tog vi i et stræk – hvorfor er det at turen ud altid virker kortere end turen hjem?)

Vi startede turen for over 14 dage siden, med 5 overnatninger i Paris, hvor vi havde lejet en lejlighed. Derefter tog vi 2 overnatninger i byen Reims i Champagnedistriktet, hvorefter turen gik syd på. Da det var en lidt lang tur, tog vi en overnatning på vejen i Cote de Rhône, inden vi ramte campingpladsen La Baume lige udenfor Frejus i Cote de Azur. Vi havde valgt at booke via en engelsk hjemmeside, da den lave kurs på pundet, gjorde at det var billigere.

I Paris fik vi bl.a. set Sacré-Cæur og Montmatre, samt Notre Dame. Og vi var en tur på Louvre og i Eiffel Tårnet. Begge ting havde vi købt billetter til hjemmefra, og det kan klart anbefales. Ellers skal man være klar på at stå i kø i rigtig lang tid. Derudover blev der shoppet, kigget på og spist macarons og gået rigtig mange skridt. Som I kan se, fik vi kæmpet os igennem folkemængden og taget et billede af den berømte lille dame.

De 2 sidste dage i Paris blev brugt i Disneyland Paris, den første dag i Disneyland Park og dagen efter i Walt Disney Studios park. Tænker jeg laver et seperat indlæg med vores top 5 forlystelser og små fif. Og ja, jeg fik mig et sæt Minnie øre – man kan jo ikke være i Disneyland uden.

Formålet med de 2 overnatninger i Reims var helt klart Champagne, og vi havde derfor booket os ind på 2 rundvisninger, Pommery i Reims og Möet & Chandon i Epernay. Mere om det i et seperat indlæg.

Billede 31-07-2018 11.38.57

Da vi først kunne få vores mobile home kl. 16 om søndagen, havde vi planlagt dette sådan, at vi kunne få en vinsmagning hos Château La Nerthe i Châteauneuf-du-Pape. Det var nu lidt underligt at stå der kl. 10 en søndag morgen om smage på vin, men vi købte da lidt med hjem.

Frejus ligger i mellem Nice og St. Tropez, begge byer som vi fik besøgt. Derudover var vi også i Port Grimaud, hvor vi lejede en lille båd, det kan anbefales, da det er den bedste måde at se byen på, da den er bygget ude i vandet. Thomas og Karoline var en tur i Cannes, der var nemlig lige nogle fødselsdagsgaver der skulle købes, men de var ikke videre imponeret over byen, så der var ingen grund til at vi andre skulle besøge den.

Jeg fejrede min fødselsdag i det fransk, blev vækket med fødseldagssang og nybagte pandekager, croissanter and Pain au Chocolat. Frokost fik vi i St. Tropez, da det blev en sen frokost, var der ikke rigtig nogle der kunne spise aftensmad, så det blev bare til macarons og champagne til de voksne.